Inledning.
Laga Luren Örebro erbjuder reparationstjänst för det flesta enheter så som Iphone,Samsung, Sony, Motorola m.m. Samt Datorer, Tv-spel Surfplattor.

Föremål och Giltighet.
Dessa allmänna villkor gäller för reparationer av enheter och tillhandahållande tjänster. Dessa villkor träder i kraft till följd av att kunden har lämnat in sin enhet till Laga Luren och godkänner de tjänster som erbjöds för att man ska kunna reparera enheten på korrekt vis.

Laga Luren tar emot kundens enhet och säkerställer att all utrustning finns på plats i butiken för reparation.
Laga Luren kontrollerar och fastställer vad felet på enheten är och berättar
för kund vad som kan göras på enheten samt säga hur lång tid det kan ta.
När reparation godkännes så kommer kunden att få kvitto för inlämning som är för att kunna ta ut enhet. Vid förlorat kvitto debiteras 100kr av kunden och sedan visar sin legitimation. På kvitto finns pris och beskrivning av reparation.
Laga luren reparerar enheten under utlovad tidpunkt. Sedan för att kunna lämna ut enheten måste kunden erlägga betalning enligt villkor.

Kan inte enheten lagas på plats måste Laga Luren informera kunden om detta och ange kostnaden för reparation på enheten.

Allmänna servicevillkor.
Laga Luren erbjuder fabrikationsgarani på det som bytts ut samt arbete. Garanti kan hävas om enheten har fel som uppkommer p.g.a. handhavandefel orsakad av felaktig hantering som gett innre och yttre skada på enheten som sprickor på skärmen, under skärmen eller vattenskada.

Garantin gäller ej om det inte går att testa enheten vid tidpunkten då enheten lämnas in för koll på garanti. Så som urladdat batteri eller om enheten är död eller visar skada på enheten, eller om våran garantistämpel är borttagen eller blivit uppbrutet.

All data kommer vara kvar på enheten vid reparation men Laga Luren tar ej Ansvar för eventuell förlorad data.

Vid program och mjukvarufel så tar inte Laga Luren ansvar om det har varit en reparation på enheten. Det är emellanåt lämpligt att fabriksåterställa enheten efter reparation.

Vid en Skärmskada som sprickor på skärmen och i händelse att en kund ber Laga luren reparera enheten såsom en Iphone som har sedan under reparation uppvisat ”Error53” som visar när touch-id har problem så ska kunden vara medveten om det och samtycker till at Laga Luren inte tar ansvar och ger ingen garanti i händelsen av att Touch-id har problem eller inte funkar.

Detta problem uppkommer oftast på iPhone från iphone 6/6s/7/8 samt plusmodeller och det kan visa sig att skärmen som har sin skada kan ha den nära hemknappen och kan ha skadat flexkabel på hemknapp samt skadat chippen som sitter under den hemknappen. Kan visa sig fungera som den ska innan reparation men after att man öppnat enheten och byter skärmen kan då visa skada efter att skruvarna avlägsnas. Vi kanske inte har möjligheten att reparera detta problem och då är det bara Apple’s auktoriserade verkstäder göra.

Enligt statistik så uppkommer detta problem väldigt sällan. Får du detta problem efter en reparation med icke funktionsduglig Touch-id inte fungerar efter ett tag och att telefonen blir så kan inte Laga Luren ta något ansvar eftersom vi vet att vi ej var upphov till skadan. Som sagt är detta ett problem relaterat till iPhone 6/6s/7/8 och plusmodeller.

Iphone X och uppåt har ett liknande problem med Face-id som kan komma på samma sätt som med Touch-id. Om funktionen slutar att fungera som den ska efter att enheten lämnade butiken så tar Laga Luren ej ansvar att den funkar ej då det funkade när enheten lämnades ut.

Ett annat känt fel kommer upp på Iphone 7/7p, När ljud försvinner så som vid samtal med vanlig samtalshögtalare, högtalare och mikrofonen på enheten. Detta är ett känt fabrikationsfel som kommer upp med tid eller om man tappat enheten, Laga luren tar ej ansvar vid reparation av en skärm om ljudet inte funkar efter reparation då enheten har då blivit skadad av att blivit tappad.

Vid uppdatering av telefonens programvara eller mjukvara visar att det som bytts ut eller reparerats har slutat fungera så tar Inte Laga Luren ansvar för den utbytta eller reparerade delen.

Reparationen på enheten kan bryta tillverkargaranti på din enhet.

Om du kommer in med en enhet som vi lagat och den är vattenskadad så gäller inte garanti utav vattenskadan. Samt om du har bytt skärmen och den har fått en skada som en spricka då bryts garantin. Om det märks av att våran garantistämpel har på något sätt tagits bort eller blivit bruten då bryts garantin på reparation.

Vattentätheten på enheten garanteras ej efter reparation, endast vattentålig. Som regn eller en skvätt vatten på enheten.

En felsökningsavgift som setts över från vår prislista kommer att debiteras om vi ej kan laga enheten som vi har fått in.

Felsöknings avgift kommer att tas ut om felet inte omfattas av garanti såsom handhavandefel, mjukvara eller fuktskada på enheten.

Om ej kunds enhet hämtas ut kan den vara hos oss under en längre tid en 90 dagar så kommer vi att enligt lag att ta enheten och ta dess delar eller sälja enheten.

Vi erbjuder fabrikationsgaranti på det som vi reparera på enheten.

Vi kan ej ge ut garanti på vattensanering.
För eran säkerhets så utför vi Reparation endast utifrån beskrivning ni som kund anger. Men upptäcker vi andra problem som behöver åtgärdas så kontaktas ni innan för att berätta om som behöver göras.
Om du kommer in till vår butik i Örebro så kommer det oftast ta en timme för reparation beroende vad som ska göras.
Var mer specifik för att få din enhet reparerad så snabbt som möjligt.
Gör en backup som rekommenderas innan reparation av din enhet om möjligt.
Av naturliga skäl ansvarar vi ej för förlust av lagrad kundunik data på enhet vid reparation ock service.
Om vi ej klarar att laga er enhet trots vårat arbete betalas endast felsökningsavgift som är anpassad för enheten som lämnades in.

Begagnade Enheter.
Vid köp av Mobil hos oss så erbjuds det ej öppet köp men vi erbjuder 3 månaders fabrikationsgaranti på eventuella fel som kan uppstå under en period efter köpet, gäller ej om enhet är trasig eller fuktskadad.

Frågor och svar.

Hur får jag min enhet lagad hos er?
Du kommer in till oss med din enhet och vi tittar på vad som behöver göras och kommer överens om en tid du kan komma in till oss och hämta eran enhet.
Lämnar ni någon garanti för utför arbete och vad täcker garantin?
Vi har endast garanti som vi har från leverantör och det är olika från leverantör till leverantör och är endast ett fabrikationsgaranti som täcker om det är något fel i funktion på delen som byts ut eller reparerats. Inte om det blir skador efter reparation av felaktigt handhavande. Men vi kollar upp allt så att vi kan godkänna med leverantör om felet som kommer upp täcks utav garanti som ni har fått på delen eller reparation.

Är ni auktoriserad reparatör för Apple, Samsung, Huawei m,m?
Nej, vi är en självständig reparatör som finns bara för att ni ska kunna reparera era enheter till ett billigare pris vilket är en stor fördel till er som kund då vi kan erbjuda billigare priser på reparationer samt anpassa vårat sätt att arbeta för erat behov och inte hur tillverkaren önskar utav oss. Vi kan då reparera alla typer av reparationer som ni kan tänkas vara fel. Vid mera skada på enhet så är det vanligt att man förlorar garanti på eran enhet. Så hos oss kan ni få eran enhet reparerad till ett skick bättre en nytt och att vi kan erbjuda mer hjälp en vad en auktoriserad verkstad kan göra.

Vad kostar det att laga min enhet hos er?
Våra priser för vad ni kan laga hittar ni på www.lagaluren.se eller kontakta oss via mejl på info@lagaluren.se eller ring oss på 019-611 32 32

Hur lång väntetid är det när ni reparerar min enhet, tar det veckor eller?
Det flesta reparationer tar under två timmar, du kommer få en tid anpassad efter vad som ska repareras på din enhet så att det kan vara säkert att reparera.

Kommer min telefon att bli raderad på all min information/data när ni reparerar min enhet?
Nej, de reparationer vi gör kommer aldrig att radera information på eran enhet. Men vid behov av en återställning av telefonen så kommer vi att kontakta er innan för godkännande. Så en backup innan reparation av enheten är alltid bra att ha. Om hårddisken på enheten har slutat fungera så kommer det att finnas en chans att reparera och behålla datan på hårddisken. Men det finns 80% chans att datan kommer att försvinna på enheten.

Jag fick vatten in i min enhet och den har slutat fungera, kan ni fixa det?
Många fall av vattenskada kan man reparera men vattenskada kan vara problematiska för att många enheter kan bli mer skadade en vad man tror att det kan vara. Det är därför viktigt att komma in så fort som man bara kan med enheten innan stor oxidering uppkommer på insidan av enheten. Och om enheten fungerar och att vattenskadan ignoreras kan det uppkomma problem i framtiden som måste åtgärdas. Men vid en Vattensanering kan vi ej lämna ut någon garanti på p.ga vatten kan göra mycket skada beroende på enhet.

Min skärm gick sönder och det blev svart, jag har många bilder på den och vill ha dem från den. Kan ni hjälpa mig?
Ja, vi kan hjälpa dig med att antingen reparera eller fixa med backuptjänst av din enhet. Bara ring in till oss och nämn vilken modell din enhet är så kommer vi kunna beskriva det vi kan göra för att hjälpa dig.